Az f1sa.com közzétette Nelson Piquet vallomását a tavalyi Szingapúri Nagydíj 14. körében történt balesettel kapcsolatban. A Renault nemrég melegebb éghajlatra küldött versenyzője maga tett bejelentést a Nemzetközi Automobil Szövetségnek még július 30-án.
Az esetben érintett brazil pilóta véleményét eddig még nem, vagy csak mondatfoszlányok formájában hallhattuk a sport történetében példátlan (vagy csak elsőként kiderülő) ügy kirobbanása óta. A fenti linken megtalálható a teljes nyilatkozat, alább pedig jelentősebb részeinek magyar fordítása.
"A szándékos baleset javaslata csak röviddel a verseny megkezdése előtt jutott el hozzám, amikor Briatore úr és Symonds úr behívtak egy megbeszélésre Briatore úr irodájába. Ekkor Symonds úr - Briatore úr jelenlétében - megkérdezte tőlem, hajlandó lennék-e beáldozni a versenyemet a csapat érdekében egy biztonsági autós szakasz előidézésével. Azt pedig minden versenyző tudja, hogy a biztonsági autót akkor küldik be, ha a törmelékeket vagy egy mozdulatlan autót nem tudnak azonnal eltávolítani a pályáról, és itt Szingapúrban pontosan ez volt a helyzet.
A megbeszélés idején nagyon törékeny és lobbanékony állapotban voltam. Ezt a stresszt Briatore úr helyezte rám, mivel nem volt hajlandó informálni engem arról, hogy meghosszabbítja-e a szerződésem a 2009-es szezonra, ahogy az szokásosan az év közepén (július-augusztus környékén) meg szokott történni. Ehelyett egy opciós szerződést ajánlott, amely nem tette volna lehetővé, hogy közben más csapatokkal tárgyaljak. [...]
A Symonds úrral és Briatore úrral való találkozást követően Symonds úr félre hívott engem egy csendes sarokba, és egy térképen kijelölte nekem a pontos kanyart, ahol ütköznöm kell. Azért lett ez a kanyar kiválasztva, mert a pálya ezen pontján nem volt daru, hogy kiemelje az autót, és nem volt oldalsó kijárat sem, ahol a pályamunkások gyorsan kitolhatták volna a kocsit. [...] Symonds úr azt is elmondta, pontosan melyik körben okozzam a balesetet, tehát a stratégia a csapattársam, Fernando Alonso javára lett kigondolva.
A megbeszélés alatt nem merültek fel aggodalmak sem a saját, sem a nézők, sem más versenyzők biztonságával kapcsolatban. Az egyetlen megjegyzést ezzel kapcsolatban Symonds úr tette, aki figyelmeztetett, hogy legyek óvatos, amit én úgy értelmeztem, hogy csak ne sérüljek meg.
Szándékosan okoztam a balesetet az által, hogy a megfelelő kanyarban kiengedtem az autót az irányításom alól. Hogy meggyőződjek arról, hogy a megfelelő körben csapódjak a falba, néhány alkalommal megkérdeztem a csapattól a rádión, hányadik körben járok, amit normális esetben nem tennék. Nem sérültem meg, és senki más sem.
Az eset után egyikükkel sem beszéltem többet erről. Briatore úr a verseny után csak annyit mondott, »köszönöm«, anélkül hogy bármi továbbiról is szót ejtett volna. [...]
Később a versenymérnököm érdeklődött a baleset okáról, mert szokatlannak tartotta, és azt válaszoltam, egyszerűen elvesztettem az irányítást az autó felett. Azt hiszem, egy okos mérnök észreveszi a telemetria adatokból, hogy szándékosan okoztam az ütközést azáltal, hogy tovább gyorsítottam, holott ilyen esetben a normális reakció a fékezés lenne, amilyen gyorsan csak lehetséges."
Lebukott a Renault
Utolsó kommentek