Egyforma - Informális Formula1 Informátor

Formula1 események, elemzések, statisztikák. Perelés, óvás, fellebbezés az alábbi címre: geocucc [kukac] citromail [pont] hu

Utolsó kommentek

Brit forma

2009.06.22. 12:54 GeoCucc

Azok után, hogy pár hete még nem tudtuk eldönteni, hogy a Williams 2010-re történő nevezésével a vég kezdődött el vagy inkább a kezdetnek lett máris vége, majd nem sokkal utána már az sem volt átlátható, hogy melyik pókerjátékos kezében van a pakliban nem is szereplő Jolly Joker, mostanra legalább kezdenek kirajzolódni a sötétben tapogatózó hatalmas kérdőjelek körvonalai.

A napi szokássá váló politikai viták átláthatatlan forgatagába belefeledkezve már olyan rutinosan forgatta a fejét a gyanútlan szurkoló, hogy az első pénteki szabadedzés eredményei valóságos sokkhatásként érkeztek számára. Ekkor mint egy amnéziából kigyógyult beteg, figyelmét kezdte a pályán zajló eseményekre helyezni, és az öt-hét évvel ezelőtt már jól begyakorolt "hátha majd most" arckifejezéssel ült le a TV elé az egyes események alkalmával. A hétvége fásultsága ennek köszönhetően idővel csalódottságba torkollott. Az még hagyján, hogy idén továbbra sem láttunk újabb győztest, de amikor Vettel körönként egy másodperccel ajándékozta meg a legkitartóbbakat is, máris Hamilton tavalyi sétakocsikázgatása juthatott az ember eszébe. Akkor szakadó esőben történt mindez, ami most is jól jött volna, hogy egy izgalmas versenynek legalább a látszatát fenntartsa. Aki egyébként sem szokott, az most már csak megszokásból nem alszik el vasárnap fél három környékén.

Szép, hogy a taktikázásnak, mint egy új tényezőnek egyre nagyobb szerepet szántak a sportban, sőt eleinte újszerűsége miatt még élvezhető is volt, mára azonban hiába keresem, nincs rá jobb szó, mint hogy hihetetlenül unalmassá vált. Mostanra egyre nehezebb közel autózni egymáshoz, és egyszerűbb a boxkiállások alkalmával előzni, hiszen a mai F1 odáig fajult, hogy legyen bármilyen gyors is az autód, a legnagyobb előnyre az üzemanyagszinttel való zsonglőrködéssel lehet szert tenni. Az előző években az első tankolásokig lehetett izgulni, hogy vajon ki a nehezebb, aki aztán jó eséllyel meg is nyerte a versenyt. Idén ezt már szombaton megmondják. A taktikázás és a nézőkhöz való közelebb kerülés egy olyan keveréke lett ez, ami finoman szólva sem biztos, hogy a legjobban sült el. Először talán 2003-ban estek túlzásba ezt illetően a szabályalkotók, a feltankolt autóval teljesítendő (ráadásul egy körös) időmérő edzés bevezetésével. Azóta egyszerűen megszünt az a fogalom, hogy ki, illetve kinek az autója a leggyorsabb egy gyors körön. Beszélhetünk itt Q2-kről, Jarno Trullikról meg benzinmennyiség alapján korrigált köridőkről, semmi sem tükrözi annyira a valóságot, mint amikor az időmérő utolsó perceiben mindenki kipréseli az utolsó lóerőt is a 3 körre feltankolt autóból. Ebből a szempontból a pole pozíciók statisztikája a 2002. évi Japán Nagydíjjal megszakadt, hiszen azóta a gyorsaság mondhatni másodlagos tényezővé vált az első rajtkocka megszerzésében. A legszembetűnőbb példa erre a rég látott Juan Pablo Montoya, aki 13 rajtelsőségéből 10-et még a régi időmérő-rendszerben gyűjtött, ráadásul ebből 7-et 2002-ben, amikor is emellé mindössze nulla futamgyőzelmet zsebelt be a Williams-BMW-vel, ami a legnagyobb különbség az egy évben szerzett pole-ok és győzelmek között. Tette mindezt könnyebb autó nélkül. És habár versenyeinek nagyobb részét még a szabályváltozás után teljesítette, ezalatt már csak háromszor rajtolhatott el úgy, hogy nem tudott reklámfeliratokat olvasni hátsó szárnyakon vagy oldalszekrényeken a piros lámpákra való monoton várakozás közben. Nyilván persze ezek az adatok nem teljesen összehasonlíthatók, hiszen változtak az erőviszonyok és a különböző konstrukciók kezelhetősége is, de ha figyelembe vesszük, hogy pályafutása minden teljes évében az élmezőnyt erősítő istállónál szerepelt, és feltételezzük, hogy közben Montoya nem felejtett el versenyautót vezetni, ez a felvetés mindenképpen megért egy hosszabb bekezdést. Sokszor van szó a sport érthetőbbé tételéről a nézők számára. Ha megnézzük bármelyik időmérő edzés eredménylistáját, mégis mit láthatunk? Azt, hogy a 11. helyezett jobb köridőt ért el, mint az előtte lévők bármelyike. Ezek után nem meglepő, ha a szurkolókat zavarja, a laikusokat pedig összezavarja mindez. Ráadásul, mint ahogy most Massa is bizonyította, gyakran sokkal előnyösebb a 11. helyet megszerezni szabad benzinmennyiséget választva a versenyre, mint az előtte lévő néhányért teperni már feltankoltan. Hiszen a 9-10. "kockából" rajtolni ehhez képest hátrányt jelent. Az időmérő edzésnek az a lényege, hogy mivel az autók problémásan férnének el egymás mellett a rajtnál, valamilyen sorrendbe rakja őket, hogy a jobb időt futó versenyző kedvezőbb helyzetből vághasson neki a futamnak. Legalábbis régen ez volt. A verseny közbeni tankolások tervezett jövő évi betiltásával viszont ez végre visszaállhat a régi kerékvágásba. Reméljük.

Az ausztrál naplementében kóválygó autókat elnézve még úgy tűnt, az átalakított autók elérték céljukat. Némi iróniával utólag viszont már azt mondhatjuk, hogy a versenyzők csak azért tapadtak egymásra és kerülték ki ellenfelüket olykor szépen, mert akkor még nem tudták, hogy nem lehet. Azóta viszont bizonyossá vált, hogy e tekintetben semmi nem változott. De hát akármennyire fontosnak is tartják a nézők szórakoztatását, a csapatok érdeke mégis az, hogy az autójuk könnyebben megtartsa a pozícióját a mögötte haladó gyorsabbal szemben, és mindig erre fognak törekedni, akárhogy is szabályozzák a szárnyak formáját. És egy csúnya pillantást sem vethetünk rájuk emiatt. Különös dolog ez az előzés. Nem ez az autósport lényege, mégis a látványosság egyik legkézenfekvőbb formája. Nem is az a probléma, hogy nem előz senki; hát ne előzzön, az ő baja, hanem az, hogy egy sikeres manővernek a lehetősége is egyre kisebb. Ha pedig a véletlen és a csoda különös összejátszása okán valaki mégis előzési pozícióba kerül, akkor az elöl haladóban biztosan van KERS, amit nem fél használni. KERS, ami nem is lenne rossz ötlet, ha kötelező lenne, ha elég energiát adhatna ahhoz, hogy érdemes legyen használni, ja, meg ha nem a legnagyobb költségcsökkentési hullám közepette sarkallnák a csapatokat a fejlesztésére. Így viszont rossz ötlet. Jövőre már nem is lesz, ami még rosszabb ötlet annak fényében, hogy egyesek kötelességtudóan mennyit költöttek rá, míg mások céltudatosan ebből a pénzből inkább egy győztes autót építettek.

A mezőny hátsó felében mindig is szép csaták zajlottak, ami az autók rosszabb kezelhetősége és a nagyobb kockázatvállalás miatt nem is meglepő, mint ahogy az sem, hogy a 15. helyért folyó küzdelem nem sok mindenki figyelmét köti le. Milyen furcsa, hogy a pilóta versenyben elfoglalt helye mennyire meghatározza az iránta való érdeklődést, miközben ugyanazt csinálja mint az élen állók, sőt talán nem rég még ő maga is a győzelemért harcolt.

Még nem tudni, hány sorozat lesz jövőre. Az már bizonyos, hogy ha az FIA nem enged, a FOTA klónozott sejtként kiválva véghez viszi terveit. A jelenlegi F1 sorsa ezzel kilátástalanná válna, hiszen a sport szinte minden szereplője az elszakadni vágyók mellett foglal állást, ettől pedig már a nemrég még nagy hévvel nevezni szándékozó új csapatok sem jönnek lázba, és csendben vonogatják vissza jelentkezésüket, mintha soha itt sem lettek volna. Az esetleges szakadás sok most még beláthatatlan következményt vonna maga után. Ami belátható, hogy két sorozat nézettsége (legalábbis egy ideig) együttesen sem lenne akkora, mint a jelenlegi izgalommentes Formula1-é, habár remélhetőleg a FOTA csapatok némileg közönségbarátabb szabályrendszerrel rukkolnának elő. Az új bajnokság megalakulásának a nézők szempontjából egyetlen biztos előnye lenne: hogy történik valami rendkívüli, amire az emberek végre felkapják a fejüket. Valami különleges, ami talán még pont időben érkezik, mielőtt a szurkolók tömegei (ismét) annyira kiábrándulnak az F1-ből vagy akár az egész autósportból, hogy kedvenc oválpályás versenyként a női 400 gátat jelölik meg.

 

19 komment

Címkék: vélemény britgp

A bejegyzés trackback címe:

https://egyforma.blog.hu/api/trackback/id/tr831200834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eloszto · http://eloszto.hu 2009.06.22. 14:05:49

"Az ausztrál naplementében kóválygó autókat elnézve még úgy tűnt, az átalakított autók elérték céljukat."
A F1 szvsz mindig is a kevés szabályról szólt.

totyatotya 2009.06.22. 14:09:05

esetleg a sok barom ötlet helyett kiszélesíthetnék a pályákat mondjuk duplájára, és vághatnának a kanyarokból is. akkor lehetne előzni...

Aazami (törölt) 2009.06.22. 14:17:15

Én is hasonlóan látom a F1 körül kialakult dolgokat, ezért idén már nem is nézem az F1-et (ezen kívül még Palik atya is rendesen közrejátszott). Remélem, hogy jövőre talán egy jobb bajnokságot hoz majd létre a FOTA (ha egyáltalán létrehoz) melyben nem a technológia és versenyszellem visszaszorítása lesz a fontos.

Kicknick 2009.06.22. 14:27:38

Én is untam. Palik is mehetne nyugdíjba....

DownQ · http://letoltes.freebase.hu 2009.06.22. 14:34:38

Most azért eléggé megvannak kavarodva a dolgok! Tegnap a Force India jobb volt, mint sok nagy!

amfiteatrum 2009.06.22. 14:37:18

Jó bejegyzés, a jelen F1 tényleg elég álmosító, s a legnagyobb izgalom, hogy ki rontja el a kerékcserét vagy a tankolást, mint szegény Massa amikor elvitte a csövet magával.

Ami érthetetlen az átlagnézőnek, hogy a McLaren, a Ferrari vagy a BMW hogyan "volt képes" ennyit romlani.

Nem szeretem a Ferrarit, de ha nélkülük lenne F1, az kb olyan lenne mint focivébé a brazilok nélkül, vagy póló a magyarok nélkül.

A jó unalmas közvetítéshez a két szerencsétlen kommentátor is hozzájárul, de vszleg ők sincsenek könnyű helyzetben, amikor a semmit kell közvetíteni.

--Behrooz-- · http://caffedream.blogspot.com/ 2009.06.22. 14:54:07

Az lenne a legegyszerűbb ha mindenki ott hagyná a Forma 1-et és újat indítanának, Bernie meg bekaphatja!!!
Ja és szeretem a női 400 gátat, jobban mint a Forma 1-et.:D

MaQen 2009.06.22. 15:24:00

a KERS-hez hasonló dolog volt a ChampCarban (amíg még volt ChampCar), ott egy egész versenyre kapott minden versenyző össz. 60 másodpercre egy pártíz plusz lóerőt - úgy volt is értelme, tényleg meg kelett gondolnia mindenkinek, mikor használja, a F1-ben meg a mérnökök kiszámolják, hogy minden körben a pálya ugyanazon pontján kell megnyomnia adott időre, és máris kiöltük a változót ebből is...

az időmérő tényleg elég rossz így, hogy taktikázni is kell ott is, remélem, jövőre kilövik ezt is, ha már úgysem lesz tankolás

a fő gond viszont nem a pályák/autók formájával van, hanem hogy marha nagyok a különbségek az egyes autók közt, nem hogy előzés nincs túl sok, de még egy igazán jó csata is ritka, egyszerűen nem tudja a hátulsó utolérni az előtte haladót

(oválpálya pedig nem attól lesz egy versenypálya, hogy ugyanott van a rajt- és célvonal, hanem hogy ovális alakú, vagyis csak balkanyarok vannak rajta (a jobbos ovál elég ritka, nem is tudom, van-e egyáltalán), vagyis az F1 nem oválpályás versenysorozat - a női 400 gát viszont tényleg az :))

Kopi3.14 2009.06.22. 15:24:35

Én a 200 női mellre teszem a voksom.

Az F1 idénynitó midnig is zaklatott volt, semmi meglepő nem volt az ottani eredményekben e téren.

A KERS-t jövőre a csapatok vetetik ki, nem a FIA, aki amikor felvetette a dolgot még közel sem volt semmiféle válság, ami pénzköltési visszafogásokra kényszerítette volna őket.

@totyatotya: Soka mennek vele, lásd törökország, ami bőven széles több ideális vonalnak is. A levágott kanyarokkal megeljutnánk a rendkívül srakoztató IRL szériához, azzal a kitétellel, az autók között jlentősebb eltérések lennének, vagyis az utolsó pár előre fuss elv esetén sem tartana túl sokáig mire a leggyorsabb a legelejére katapultálja magát.

Secnir 2009.06.22. 15:28:28

@totyatotya:
ott a pont. nincs is jobb annál, amikor montecarloban az egy autó széles pályán üvölti a palik: miért nem előz? miért nem előz?
azér' hülye, mer' nem tud.

ami pedig a forma1-et illeti: berniet, mosleyt kivágni a ge*ibe, megengedni, hogy ne csak tíz csapat legyen, legyen húsz, ha akarnak annyian menni. legyen negyven autó a pályán, kerülgessék egymást. akarom az aston martint meg a lolát versenyben látni a ferrarival meg a mercivel.
a szabaályokat meg úgy fektessék le, hogy 5 évente lehessen csak változtani, ne évente - mit évente, félévente, meg kéthavonta!

Secnir 2009.06.22. 15:44:32

elszállt a kommentem. elveszett az éterben.
blogmotor monnyon le. mosleyval meg bernievel együtt

"azta" 2009.06.22. 15:53:15

kicsit olyan, mintha a "nagy nevek" örülnének a hátsó traktusba kerülésnek - kicsit végre küzdhetnek egymással (pl. Hamilton sokkal kiegyensúlyozottabbnak tűnik mostanság). oké, ez marhaság, de mi van, ha mégis?

ha kettéválik a forma1 mi szívjuk meg a legjobban! érdektelen gpx-et rendezhetünk gigapénzért, a fota-s verseny meg megy jobbra-balra a világban... csak ezért az egy dologért bízom abban, hogy megegyeznek.
(bár egy új versenysorozat megalkotása olyan szervezést igényel, hogy kötve hiszem, hogy erre fél év elegendő - csak a megfelelő pályákkal való megegyezés, ahol aztán az fia betarthat, szóval biztos nem egyszerű a történet...)

korlat 2009.06.22. 15:57:19

jó írás, benne van minden. grat.

GeoCucc 2009.06.22. 16:16:04

Woah, köszi a hozzászólásokat, örömmel tölt el, hogy kitettek a kezdőlapra :)
@MaQen: Tudom, mi az oválpálya, és féltem is hogy félreérthető lesz, ezért is írtam oda, hogy "kiábrándulnak akár az egész autósportból", úgy éreztem muszáj beírnom ezt a 400 gátat :) Amit a címoldalon írtak mellé...
"Ha a Forma1-ben nem tesznek rendet, a női 400 gát lesz a rajongók kedvenc oválpályás versenye."
... ez már tényleg hibás megközelítés, de nem reklamálok, mert még összegyűjtök egy áthajtásos büntetést :)
Köszi a kommenteket, és így utólag még kibővítettem egy kicsit a 3. bekezdést pár sorral, mert rájöttem hogy mit felejtettem ki.

veny 2009.06.22. 16:24:38

@---Guetta----: "szeretem a női 400 gátat"

A 400 női mell sokkal jobb. Pláne ovál pályán... :)

Secnir 2009.06.22. 16:29:00

szvsz a mérnökök sem kellenének.
illetve tervezésnél stb. ott lehetnének ofkúrsz, de futamon nem. amit a pilóta a saját buksijából ki tud rakni, az legyen.
ha beszól, hogy jönnék kereket cserélni, akkor fog.
ha beszólm, hogy jönne tankolni, akkor ok.
ha látja hogy jön az eső, de még nem jön ki, akkor nem jön ki.
ha bemegy a csapattárs másik fajta gumiért, de ő nem akar, akkor nem fog.

veny 2009.06.22. 16:36:17

Amúgy szerintem először is azt kéne elérni, hogy a pályán dőljön el a verseny, ne mindenféle pereskedésekkel.

Utána azt szeretném, ha nem lenne tankolás verseny közben. Ami nem tud 200km-t menni análkül, az nem autó.

A kötelező kétféle gumi is ritka nagy baromság...

A KERS meg a diffúzor meg a mittudoménmik mind ezek után jönnek, tehát legfeljebb negyedrendű kérdések lehetnek, ha jól számolok... :)

veny 2009.06.22. 16:38:00

@Secnir: A telekommunikáció mai szintjén ezt nincs értelme tiltani.

Bambano 2009.06.22. 20:09:33

@Kopi3.14: a női gát is elég jó helyen van:) szülésnél szokták metszeni, hogy könnyebben gyógyuljon, úgyhogy ne válogass:)

A kérdés meg egyszerű: ma van két ember az f1-ben, aki tud autót tervezni, ahova ezek mennek, ott van rendes autó. Meg van 1-2 pilóta, aki képes csapatot építeni (nem vezetni, vezetni a többség nagyon tud), képes megmondani a mérnöknek, hogy mi a baj az autóval. Mert hiába látja a mérnök, hogy milyen értéket mért a telemetria, ha a sofőr képtelen megmondani, hogy melyik irányba kell változtatni. Senna pl. ebben volt jó, fejből megmondta egy 70 körös verseny minden kanyarjában a különböző mért értékeket.

Schumacher meg a csapatépítésben volt jó, odament egy olaszos, kuplerájos ferrariba és rendet csinált. Nem csak azért volt jó, mert (főleg az elején) ment, mint a zsírozott villám... Ilyen szempontból Alonso a másik, aki képes jól fejleszteni a kocsival.

A tények: elment Newey a redbullhoz, az lett az autó. Elment Alonso a mclarentől, most a mclarent egy force india alázza a tizensokadik helyen. Honda úr meg nyiszálhatja a seppukuval magát, amit a hondával csináltak.

Amíg csak egy-két ember tud autót tervezni meg csapatot építeni, addig ez marad a forma1. És ezen még olyan félhülye idióták se tudnak se javítani, se rontani, mint Mosley.
süti beállítások módosítása