Egyforma - Informális Formula1 Informátor

Formula1 események, elemzések, statisztikák. Perelés, óvás, fellebbezés az alábbi címre: geocucc [kukac] citromail [pont] hu

Utolsó kommentek

Szerb csapat vezetője tett panaszt az FIA ellen

2009.08.03. 11:07 GeoCucc

Az FIA pályázatára, mellyel új F1-es résztvevőket keresett 2010-re, több csapat adta be jelentkezését, mint ahány név a nyilvánosság elé került. A végső befutó USF1, Campos és Manor mellett nagyjából még 10 istállót emlegettek, ám most egy újabb politikai harc kapcsán még egy próbálkozó csapat nevére fény derült. Ez a belgrádi székhelyű Stefan Grand Prix, melynek névadója és vezetője Zoran Stefanović az Európai Unió versenyhivatalánál tett panaszt.

Hiszen nem sokkal a három felvételt nyert alakulat bejelentése után az is kiderült, hogy az FIA finoman szólva kedvezményezetten kezelte azokat, akik vállaták, hogy Cosworth motorokkal indulnak a bajnokságban. Ilyen kitétel viszont nem szerepelt a pályázati feltételek között. Max Mosely nem titkolt szándéka ugyanis, hogy a független Cosworth erőforrást, melynek szolgálataira 2006 után egyetlen csapat sem tartott igényt, visszacsalogassa a sportba, felkészülve ezzel az autógyárak távozására, illetve elősegítve a költségcsökkentést.

Zoran Stefanović, aki az N.Technology után másodikként elégelte meg ezt a kivételezést, felháborodva, olykor a maga szerb fölényeskedő stílusában indokolta cselekedetét:

"Mi egy hivatalos eljárás szerint neveztünk a Formula1 2010-es bajnokságába. Hivatalos jelentkezést tettünk, és időben beadtuk azt. Találkoztunk Bernie Ecclestone-nal és néhány emberével is. Majd ezután azt hallottuk, hogy nem lettünk kiválasztva.

Alapvetően az történt, hogy információkat kaptunk a Cosworth-től, miszerint ők az egyetlen engedélyezett motorszállító, ez viszont nem volt előírva, és nem is lehetett volna ezt szabályozni. Mégis, amikor elkezdtünk velük beszélgetni erről, küldtek egy e-mailt a Cosworth-től, melyben azt állították, az FIA felkérte őket erre a megállapodásra, és pénzt igért érte. Rajtuk kívül két másik lehetőségünk is volt, mégis fel kellett hagynunk a tárgyalásokkal, hiszen azt mondták nekünk, a Cosworth az egyetlen, amit engedélyeznek."

Stefanović, aki - habár sikertelenül, de - 1998-ban már megkísérelte az F1-es részvételt a Lola-projekt újraélesztésével, úgy véli, a felvételt nyert istállók semmivel sem felkészültebbek, mint a Stefan GP, vagy bármely másik jelentkező.

"A három kiválaszott csapat egyike sem rendelkezik a megfelelő emberekkel vagy felszereléssel, és minden bizonnyal egyikük sem konstruktőr, tehát nincs meg az adottságuk ahhoz, hogy Formula1-es autókat tervezzenek és építsenek.

A mi vállalatunk egy repülőgép-gyárban van (AMCO), és már két alkalommal próbáltunk az F1-be jönni. Ám mindkétszer hiányoztak dolgok ahhoz, hogy minden összeálljon. Ezúttal az FIA szükségtelen akadályokat gördített elénk, tehát gyakorlatilag aki Anglián kívűlről érkezik, lekűzdhetetlen dolgokkal kerül szembe, és mi ezt nem tudjuk elfogadni.

Ha közelebbről megnézzük, kik lettek kiválasztva, láthatjuk, hogy mind olyan emberek, akik valamilyen módon kapcsolódnak az FIA-hoz vagy a FOM-hoz. Van egy csapat Spanyolországból, akinek nincsenek is létesítményei ahhoz, hogy bármit is építsenek vagy megtervezzenek agy autót. Ők egy jó csapat, nyertek más szériákban, de van valaki más, aki megcsinálja a dolgokat helyettük (Dallara), szóval ők nem konstruktőrök. A másik csapatnak, az USF1-nek pillanatnyilag szintén semmije nincs ahhoz, hogy autót tervezzen és gyártson, és csak külső forrásokra támaszkodhat. A Manorral szintén ez a helyzet, habár gyanítjuk, van egy tervező részlegük, ami jó dolog, de nekik sincsen felszerelésük ahhoz, hogy autót gyártsonak. Az olyan csapatok pedig, mint a Prodrive vagy a Stefan Grand Prix, akiknek saját létesítményeik vannak és teljesen képzettek, el lettek utasítva. Tehát igazán érdekelne bennünket, mi is történik itt.

A mi gyárunkban teljes mértékben készen állunk előállítani mindent a Formula1-hez, a váltótól egészen az autóig. Meg van a tehetségünk ahhoz, hogy versenyautót tervezzünk, és az embereink, akik képesek erre, ráadásul két szélcsatornánk is van. Gyárunk közel száz éves történelemre tekint vissza, azóta tervezünk repülőgépeket Belgrádban."

A kérdésre, hogy újra jelentkeznének-e, ha a fellebbezésüket elfogadnák, a szerb üzletember határozottan kijelentette:

"Igen, természetesen, ez a szándékunk. Úgy gondolom, fontos, hogy az emberek felismerjék, az F1 nem csak a brit csapatokról szól, ez a sport sokkal széleskörűbb annál."

Stafanović szavai abból a szempontból talán kétségbe vonhatóak, hogy idén mindössze csak 3 britként bejegyzett csapat található a mezőnyben, viszont nagy-britanniai központtal annál többen rendelkeznek, míg az SGP teljesen nemzeti csapat lenne. A szerb alakulat ráadásul rendelkezik még valamivel, ami másoknak nincs, bár ez nem biztos, hogy a legjobb ajánlólevél az F1-be való belépéshez: Mike Coughlan. A McLarentől a kémügy miatt 2007-ben eltanácsolt főtervező Belgrádban talált új munkahelyre, habár a fizetéslistán nem szerepel a neve, annak ellenére sem, hogy a motorsportban való tevékenykedéstől való eltiltása idén februárban feloldásra került. Persze ettől még továbbra sem ő az, akit legszívesebben látnának újra az F1-es paddockban.

Ki más is csapott volna le rá, mint a mindig ravasz szerbek.

4 komment

Címkék: fordítás hír

A bejegyzés trackback címe:

https://egyforma.blog.hu/api/trackback/id/tr121285651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.08.25. 19:35:59

Érdekes, hogy erről sehol máshol nem tudtam olvasni. Köszönöm az információt.:)

GeoCucc 2009.08.25. 22:37:04

Szívesen ;) Tényleg nem mindenhol jelent meg, én sem a megszokott helyeket böngészve találtam rá. Coughlan jelenléte pedig számomra több, mint érdekes.
Ez az első saját fordításom, ha esetlennek tűnik a szövege, akkor az ennek tudható be. Vajdasági mivoltomnak köszönhetően favorizáltam ezt a cikket, meg hát a balkáni népek nem túl sűrűn kerülnek kapcsolatba az F1-el, talán ezért is különleges hír egy szerb csapatról hallani.

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.08.26. 18:52:04

Töredelmesen bevallom, elsőre csak sietve átfutottam, Coughlan nem bökte ki a szememet.:)
Erről a szerb csapatról életemben nem hallottam, talán érdemes lenne utánajárni, pontosan miféle sikereket ért el a Stefan GP eleddig, bármilyen osztályról is legyen szó?...

GeoCucc 2009.08.26. 20:05:55

Sajnos nem nagyon van minek utánajárni, a Stefan GP eddig nem is létezett amit nem túl bőbeszédű honlapjuk is megfelelően tükröz: www.stefangp.com/
Egy (Balkáni szinthez képest) jól felszerelt repülőgépgyár unatkozó tulajdonosai egyik reggel arra ébredtek, hogy Formula1-es csapatot akarnak alapítani. Mondjuk nem kis bátorságra vall egyből az F1-el kezdeni, de hát a szerbeknek magabiztosságért sosem kellett a szomszédba menniük.
süti beállítások módosítása